Rok a půl života s Korejkou v nejlepším věku, jmenuje se "I" a je jí 40.

22. 09. 2016 0:07:00
Někdo jí říká korejský Passat, někdo Hjundé i40, někdo to řídil, někdo o tom četl a všichni u piva "vědí" jaké to je... já s ní jezdím každý den.

Na úvod pár drobností, "aby bylo jasno". Jsem fanda aut a motorek. Většinu věcí si na autech a motorkách opravuji sám, výměna oleje, destiček, kotoučů, tlumičů a podobné drobnosti mě baví a je pro mě relaxem k mojí práci. Velmi dlouho jsem neuznával jiná auta než koncernová. Tedy nejdřív jsem měl všechny škodovky od 1000 až po onu vysněnou a novou Octavii v TDI. Mezi tím Seat, VW... Nicméně když jsem vedle Octavie poprvé řídil Vectru zjistil jsem, jak zásadní může být rozdíl v jízdních vlastnostech aut, která koncepčně vznikla ve stejných letech. Pak mě začal bavit Peugeot 406, 407, 607 ... nějaké Fiaty pro manželku no a pak přišla v 2014 změna v práci a rozhodnutí jestli jezdit s novou Octavií III nebo i40. S OI a O2 jsem měl dost negativní zkušenosti z delších cest. Ono pokud člověk za den ujede třeba 1000 km tak mu sakra vadí hlučnost motoru, tvrdost sedaček a nebo tragická zadní náprava v zatáčkách. Vím, že mě teď spousta čtenářů začala nenávidět, ale s většinou těch aut jsem najel minimálně 50 tis. km ale spíš 100 tis a více tak to zase není tak málo na to auto poznat. Ve firmě jsme měli i30 v benzínu se kterou jsem najel cca 30 tis. pak i30 1.6 CRDi se kterou jsem taky pár tisíc najel a tak jsem moc neváhal. I40 kombi se mi líbila, při ceně stejné jako OIII kombi měla i o něco lepší výbavu a tak to začalo. A celkem příjemně, čekal jsem jen asi tři čtyři týdny zatímco kolega na Octavii půl roku.

A teď tedy k věci. Nyní je na tachometru mojí i40 cca 70 tis. km a uplynulo 1,5 roku. S autem jezdím denně a tak bych se rád podělil o reálně zkušenosti z provozu. Nemá smysl rozebírat míry, váhy a podobná fakta, která jsou všude dostupná, to podstatné jsou zkušenosti

Vzhled, prostor, ergonomie - auto je moc hezké, což je přirozeně subjektivní, ale je fajn pokud člověk přijde k autu které dobře vypadá. Nehodnotím auto podle kufru ani podle místa vzadu. Myslím, že v reálu to mnoho lidí často nevyužije. Každopádně kufr má příjemnou velikost a místo na zadních sedačkách je tedy opravdu velkorysé. Co je podstatné, je pohodí sedaček. Je to takový střed ani tvrdé ani měkké, prostě přesně akorát. Není problém ujet 500 km bez zastávky. Pozice řidiče samozřejmě záleží na výšce, k mým 175cm je dobrá. Volat nastavitelný v obou osách a stejně jako sedačky, vyhřívaný. Jediné drobnosti by se našly v ergonomii tlačítek kdy například vyhřívání zrcátek je z pozice řidiče poměrně daleko. Ale není to tak zlé, aby to něčemu zásadnímu vadilo. Veškeré potahy včetně volantu jsou neopotřebené a vypadají jako nové, pouze sklo multifunkčního displeje je měkké a snadno se poškrábe i když se čistí mikrovláknovou utěrkou. Obdobně je náchylný i lesklý plast kolem řadicí páky. Nicméně to jsou opravdu drobnosti, o kterých téměř nemá smysl mluvit.

Motor a spotřeba - motor je asi nejčastější motorizací tohoto auta tedy 1.7 CRDi 100kW. No tedy když porovnám korejských 100kw s třeba francouzskými tak to není zrovna stejná paráda. Francouz táhne plynule od volnoběhu skoro bez turboefektu. Koncern má silný nástup a poměrně rychle vadne. I40 je někde mezi. Musí se trochu vytočit a pak táhne vcelku plynule. Ze začátku mi výkon chyběl, ale postupně jsme si na sebe zvykli a zdá se mi přiměřený. Spotřeba je prakticky stabilně 6.2. Záleží to velmi na řidiči. Ze začátku je člověk v autě opatrný a tak jsem jezdil ve městě za 5,8, ale to nevydrželo dlouho. Trvalá dálniční rychlost 130km v hodině na tempomat znamená 6,4. Jezdím poměrně svižně, často až moc, takže mi spotřeba nepřipadá špatná. Pro srovnání jsem na identických tratích jezdil s P407 (2.0 HDI) za 6,4 a OI (1.9. TDI) za 6,5. Motor nežere olej, je velmi dobře odhlučněn a bezchybně startuje i ve větších mrazech. Co považuji za špatné je výměna oleje po 30-ti tis.. To je sice interval autorizovaného servisu, ale kdo trochu autům rozumí tak by ho zkrátil na 20 tis. Prospělo by to vstřikovačům, životnosti turba i motoru samotnému. Za celou dobu neměl pochopitelně motor žádnou závadu. Kdy se začne hlásit třeba dvouhmotový setrvačník nebo vstřikovače se uvidí později. Převodovka je 6-ti rychlostní dobře odstupňovaná a s přesným chodem. Pouze bych uvítal trochu kratší dráhy, ale to už je trochu rozmařilost.

Jízdní vlastnosti - auto je naladěno spíše komfortně. Zvládne i ostřejší manévry bez větších náklonů, ale žádný závodník to není. Na členitější trati pískají v zatáčkách přední pneumatiky, ale auto je stále pod kontrolou. Bohužel v zimě na kluzké trati zasahuje ESP příliš brzy a zbytečně razantně. Ano většina běžných řidičů to nepozná, ale při ostřejší jízdě se vám snadno stane, že vidíte v dálce auto, vyjedete razantněji z vedlejší silnice, kola proklouznou a ESP zasáhne. Samotná stabilizace je vzorná, ale po dobu zásahu ubere plyn a než motor zase zabere, uplyne nepříjemně dlouhá doba - možná 1, možná 2 sekundy. Což vás ale právě při najetí na hlavní silnici nepříjemně překvapí. Dá se na to zvyknout a proklouznutí předcházet, ale je to trochu nuda. Částečně za to může elektrický posilovač řízení, který nemá prakticky žádnou zpětnou vazbu. Lze sice nastavit ve třech úrovních, ale rozdíl je minimální. Bohužel razantnější jízda a prokluz předních kol s sebou nese nepříjemnost v podobě omezené životnosti pneumatik. Po cca 30 tis. už jsou na tom poměrně špatně. Ale klidný řidič najede jistě více než 40 tis.. Celkově jsou však jízdní vlastnosti velmi slušné a pokud jezdíte delší tratě tak budete velmi spokojeni.

Výbava je perfektní. Moje auto bylo v základu plus nějaký paket za 10 tis. korun, který zahrnoval 17" kola a nějaké drobnosti. Každopádně má vše potřebné - tempomat, omezovač, autorádio, Handsfree, vyhřívání sedaček, duální klimatizace, přední a zadní senzory s parkovací kameru, senzor deště, USB a Bluetooth konektivitu... co je méně obvyklé, tak auto má elektronickou parkovací brzdu s možností autohold, tedy pokud zastavíte tak brzdí za Vás. Je to příjemné třeba při stání do kopce nebo popojíždění v zácpě. Zadní sedačky je možné sklápět z kufru, ten je dobře členěný a nechybí i zásuvka na 12V. Bohužel auto má stejný problém jako i30 a totiž, že v dešti z hrany otevřených zadních dveří kape voda. U jiných aut jsem se s tím nesetkal. Otevřete 5-té dveře a kapky sjedou ke stranám a přístup do kufru je možný. U i30 i i40 musíte chvíli čekat jinak máte mokrá záda. Jedinou závadou za celou dobu byly slabé baterie v obou ovladačích centrálu po cca 1 roce, což je tedy opravdu málo.

Na závěr bývá zvykem nějaké shrnutí, takže vypíchnu to podstatné:

(+) Plusy: Auto je atraktivní, kvalitně zpracované, spolehlivé, prostorné, komfortní a dobře vybavené.

(-) Mínusy: malinko slabší motor, chování přední nápravy a ESP při razantní jízdě, malé zadní okno - pro někoho možná horší výhled vzad. A neodpustím si ty 5-té dveře za deště.

Podstatnější je asi slovní komentář. Těch 1,5 roku a 70 tis. mě bavilo a bude bavit dál. Volby určitě nelituji a těším se na cca 150 tis. kdy se opravu pozná jak je auto trvanlivé. Zatím si ale myslím, že za své peníze dostanete opravdu fajn auto, které doporučuji každému vyzkoušet. Myslím, že nebudete litovat. Samozřejmě, řada odpůrců této korejské značky se mnou bude nesouhlasit, ale než ji odsoudíte tak si ji vyzkoušejte alespoň tak jako já. A věřte, že i mě vadí agresivní reklama této značky... oni jí ty kucí korejský totiž ve skutečnosti nemají vůbec zapotřebí!

PS: velmi podobný názor mám na i30 kombi 1.6. CRDi. Není sice tak reprezentativní a prostorná, ale většina textu na ní platí stejně a k tomu báječná spotřeba 5,6l/100...

Autor: Miroslav Koláček | čtvrtek 22.9.2016 0:07 | karma článku: 18.13 | přečteno: 709x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Hobby

Táňa Lišková

Kočkou může každá být... :)

Každá žena může být kočka :) stačí pro to jenom občas trochu udělat. Kdo chce - hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Souhlasíte?

18.3.2024 v 15:40 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 383 | Diskuse

Petr Lukáš

Ucháč obrovský, jedlá jarní houba, i když trochu s výstrahou

Momentálně to vypadá, že rostou jarní druhy hub, tak jsem se byl podívat na jedno místo, kde rostou kačenky české. Kromě kačenek potěšil i tento ucháč.

17.3.2024 v 14:19 | Karma článku: 5.70 | Přečteno: 123 | Diskuse

Rudolf Pekař

Zhubni!

V dnešním záplavě informací o různých dietách a způsobech, jak zhubnout a vést zdravější životní styl, je snadné se ztratit. Jsem jedním z těch, kteří se dlouhou dobu snažili najít správnou cestu k zdravějšímu životu.

15.3.2024 v 16:45 | Karma článku: 5.40 | Přečteno: 187 | Diskuse

Petr Lukáš

hlíva hnízdovitá, pěkná nejedlá a smradlavá

V podzimních a zimních měsících se můžeme setkat s touto barevnou hlívou, která je ale bohužel nejedlá.

7.3.2024 v 14:03 | Karma článku: 4.38 | Přečteno: 81 | Diskuse

Táňa Lišková

Lehni si a jdi už spát!

Víš, co se ti může stát? Aneb taky Vám do noci šrotují hlavou myšlenky a někdy máte pocit, že by den měl mít 40 hodin? Nejste v tom sami! Ještě že mám kočku, která mě hlídá... :)

6.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 11.49 | Přečteno: 278 | Diskuse
Počet článků 7 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 964

Čím silněji budeme zasahovat do ekonomiky politickými amatéry, tím více škody naděláme našim dětem...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...