Kauza platů řidičů autobusů je báječné téma pro politické body. Věc je to nepochybně zajímavá i ekonomicky. Ona totiž nedává dobrý ekonomický smysl. Tak zase na úvod trochu ekonomické teorie s lidskou tváří. Mikroekonomie, ve světě normálních lidí pak zdravý rozum, má jednu základní poučku. Čím je něčeho více tím je to levnější a čím je toho méně tím je to vzácnější a dražší. Jednoduché? Naprosto. Taky nechápu co studenty na Mikroekonomii děsí :D. Ale přeci jen ještě jednou s příklady. Když bude báječná úroda jablek tak nikoho nepřekvapí, že o ně není zájem a cena ve výkupnách a posléze i prodejnách bude nižší. Když vyhoří rafinerie, každého asi napadne, že cena benzínu bude o něco vyšší. Pochopitelně, bude ho méně, bude se muset dovážet a tak bude dražší. Pokud jste dočetli až sem, tak Vás asi napadlo: „Co to proboha plácá, jak to souvisí s autobusáky“?
Hodně, protože tahle základní teorie platí všude. A mimo jiné vysvětluje i velmi snadno to proč si řidič autobusu přijde na tak malé peníze. Pozorný čtenář namítne: „Já všude čtu, že je řidičů autobusů nedostatek a tak by přece měli mít vyšší cenu“ (v tomto případě mzdu). A to je celá podstata problému - Ano měli, ale on jich není podstatný nedostatek. Podívejme se na billboardy – Německý potravinový řetězec zvyšuje mzdy, protože má nedostatek personálu. Hamburgerový fastfood nabízí ubytování zdarma. Proč? Protože má málo personálu. Řidiči nákladní dopravy patří mezi nejpoptávanější profese v ČR a platy nejsou špatné, protože je jich opět nedostatek. Takže platí, že čím je něčeho méně tím je to lépe ceněno? No jéje.
Jak to tedy řešit v praxi? Jedinou možností je, aby zaměstnavatelé platili správně svoje zaměstnance. Upozorňuji, že zaměstnavatelé, nikoliv kraje, potažmo stát apod.. Pouze a jedině zaměstnavatelé. Každý zaměstnavatel, ať firma nebo živnostník, musí podstoupit podnikatelské riziko. Na jedné straně jsou náklady a na druhé příjmy. Když to dělá dobře, generuje zisk a ten osvícenější ho neprojí, ale investuje zpět do rozvoje. I zde je zaměstnavatel a ten ve formě nákladů platí zaměstnance. A platí je v tomto případě špatně. Špatně, ale trhu přiměřeně. Teď většina z Vás už vážně pochybuje o mém zdravém rozumu. Jak přiměřeně? Přece málo. Ano málo, ale dokud je na trhu dostatek zaměstnanců, kteří za tuto mzdu pracují tak nemá důvod zvyšovat.
Vím, že to není tak jednoduché. Řidičů autobusů si vážím. Ranní vstávání, náladoví cestující, bezohlední řidiči, často letité vozy. Spousta z nich jsou srdcaři a i za ty mizerné peníze to dělají rádi. Ale znovu opakuji, že realita je taková, že dokud bude dost ochotných pracovat za tuto mzdu, není reálné čekat její zvýšení. Samozřejmě, že před volbami se něco podaří, protože to dobře vypadá, ale to je jiná pohádka.
Jednou možnost tedy máte v rukou Vy – řidiči autobusů. Nepracujte za tuto mzdu. Hledejte jinou profesi, pokud je to možné, nebo využívejte prostředků, které máte – tedy vyjednávání, stávka apod. Neexistuje jiná cesta. Pochopitelně, naše vláda umí i další kouzla, třeba slíbenou miliardu dotací na platy řidičů autobusů. Ale tím se zase dostáváme k nadpisu tohoto článku – každý si prostřednictvím daní adoptujeme svého řidiče. Ale to je ekonomický nesmysl. Ono obecně dotace jsou ekonomické zlo, ale o tom až jindy. Ano nepochybně mohou kraje například dotovat neziskové linky. Ale upozorňuji určité linky, kde je například nutné zajistit dopravní obslužnost dané lokality. Nikdy ale není možné křivit ekonomiku a dotovat platy, které určitý subjekt platí svým zaměstnancům. Nebo je snad správné firmě, která má 10 tesařů (tesaři prosím prominou) a nevydělává, poskytnout dotaci? Není, stejně tak jako v tomto případě. Z daní všech není možné dotovat podnikání privátního subjektu, i když je v řadě případů ve vlastnictví státu. Je to prostě nefér vůči všem co podnikají korektně. Samozřejmě, pokud řidiči přestanou být ochotni za takto mizernou mzdu jezdit, tak to bude mít další důsledky mimo zvýšení mezd v oboru. Logicky se zvednou dopravním podnikům náklady, což prvoplánově může znamenat zvýšení jízdného. Patrně k určitému ano, protože i další dopravci budou mít zvýšené náklady, ale zároveň to nutně povede k lepšímu hospodaření společností tak aby v konkurenci uspěli. Takže žádné dramatické zvýšení se očekávat nedá. A to i bez "adopcí".